Masakan Nabi Sulaiman as

Nabi Sulaiman as mempunyai kerajaan yang sangat besar,pemerintahannya terdiri daripada bangsa jin,manusia,binatang serta dapat menguasai angin.

Suatu hari Nabi Sulaiman as meminta izin daripada Allah untuk memberi rezeki kepada setiap makhluk supaya mendapat rezeki selama setahun penuh.

Allah berfirman, "Kamu tidak mampu untuk berbuat demikian."Nabi Sulaiman berkata pula, "Izinkanlah Ya Allah untuk aku satu hari sahaja."Lalu Allah mengizinkannya.

Nabi Sulaiman as segera memerintahkan semua golongan jin dan manusia untuk memasak makanan dan diletakkan di suatu tempat.Apabila makanan itu siap disusun,maka panjangnya ialah seperti sebulan perjalanan dan begitu juga lebarnya.

Allah bertanya kepada Nabi Sulaiman, "Wahai Sulaiman!Makhluk manakah yang akan memulakanya?"Jawab Nabi Sulaiman as, "Makhluk di laut dan di darat."Kemudian Allah telah memerintahkan ikan besar memulainya.

Kata ikan itu, "Wahai Sulaiman!Sesungguhnya Allah telah member rezekiku di tangan mu hari ini."

Belum pun sesaat menghadapi makanan itu,lalu habis semuanya dimakan.Kata ikan itu, "Wahai Sulaiman!Berilah aku makan sehingga kenyang."Jawab Nabi Sulaiman as, "Apakah kamu belum merasa kenyang lagi?"Sebaik sahaja mengetahui ikan itu belum kenyang,Nabi Sulaiman terus sujud kepada Allah sambil berkata, "Maha suci zatMu yang menanggung rezeki setiap makhluk.Sesungguhnya yang menerima itu,dia tidak pernah merasakan apa-apa."

1 comments:

Unknown said...

benar,sebab yang menrima itu tidak akan puas,kerana tangan yang memberi lebih baik dari yang menrima.

Post a Comment